Optymalizacja treści, na czym polega i dlaczego musimy ją wykonać?

optymalizacja treści

Dlaczego treść na stronie jest potrzebna?

Użytkownicy wpisując dowolne zapytanie w wyszukiwarce oczekują informacji zwrotnej. Niezależnie, czy szukają usług, produktów, czy wiedzy. Odpowiedzią na ich pytanie zawsze jest jakaś forma treści.
Strona produktu również jest swego rodzaju treścią. Zawiera zdjęcia, opis produktu, dane techniczne, oceny innych kupujących, a czasami wideo z recenzją.

Algorytmy Google (innych wyszukiwarek też), analizują tą treść i starają się określić jej dopasowanie do zapytania wpisanego w wyszukiwarkę. Bez odpowiednio zoptymalizowanej treści strona praktycznie nie ma szans na pojawienie się na wysokich pozycjach.

Jak algorytmy analizują treści?

Roboty nie potrafią czytać po polsku. Dla tego wykorzystują maszynowe uczenie i starają się łączyć tematycznie słowa ze sobą. Dzięki temu są w stanie określić wątek główny danego artykułu oraz zakres w jakim temat został opisany. Algorytmy w różnym stopniu biorą pod uwagę różne elementy w treści. Występowanie określonych słów w całym tekście jest ważne. Szczególnej uwagi wymagają jednak elementy opisane poniżej.

Na jakie elementy w treści należy zwrócić uwagę?

Meta tytuł

Tytuł strony jest pierwszym elementem, z którym spotykają się zarówno roboty jak i użytkownicy. Zarówno jedni jak i drudzy zwracają największą uwagę na ten element. W kwestii optymalizacji tytułu na potrzeby robotów, należy zawrzeć w nim najważniejsze słowa kluczowe.
Jeśli mówimy o optymalizacji pod kątem użytkowników, tytuł powinien zachęcać do kliknięcia oraz przedstawiać główny temat artykułu (lub danej podstrony).

Meta opis

W przypadku opisu sytuacja jest nieco odmienna. Opisy są tworzone główne dla użytkowników. Domyślnie zawierają początek artykułu. Jeśli decydujemy się na ustawienie dedykowanych opisów stron, pamiętajmy, że powinny zachęcać do przeczytania całości. Nie musimy skupiać się na słowach kluczowych. W przypadku algorytmów Google (przynajmniej na chwilę obecną) meta description nie jest brany pod uwagę.

Dobrą praktyką jest umieszczanie wezwania do działania (tzw. CTA) na końcu opisu. Zastosowani CTA zwiększa współczynnik CTR (współczynnik klikalności).
Przykładowe CTA: “Sprawdź“, “Wejdź“, “Dowiedz się więcej“.

Nagłówki

Nagłówki pozwalają na usystematyzowanie treści. Możemy skorzystać z sześciu stopni nagłówków od H1 do H6. Frazy kluczowe występujące w nagłówkach mają duże znaczenie. Im wyższy stopień nagłówka (najwyższy h1, najniższy h6), tym występowanie frazy w danym nagłówku ma większy wpływ na pozycje strony dla danej frazy.

Pogrubienia w treści

Pogrubienia w treści ułatwiają skanowanie testu. W obecnych czasach rzadko zdarza się, że ktoś od razu czyta cały artykuł. Zazwyczaj najpierw skanujemy treść w poszukiwaniu interesujących nas informacji. Dopiero kiedy znajdziemy coś co nas zaciekawi, rozważamy przeczytanie całości. Pogrubione fragmenty tekstu przyciągają uwagę. Warto wykorzystać ten zabieg przy słowach kluczowych i kluczowych informacjach. Poprawia to zarówno odbiór tekstu przez czytających jak i przez skanujące go algorytmy.

Czy długość artykułów ma znaczenie?

Zdecydowanie tak. W dłuższych formach łatwiej zawrzeć więcej informacji i więcej słów kluczowych. W zdecydowanej większości dłuższe artykuły pozycjonują się lepiej niż ich krótsze odpowiedniki. Poza tym długie artykuły mają znacznie większy potencjał pozycjonowania szerokiego.
Oczywiście od każdej reguły istnieją wyjątki. Nie na każdą frazę odpowiedzią są długie rozbudowane artykuły.

Kanibalizacja słów kluczowych, czyli planuj treści uważnie

Kanibalizacją słów kluczowych określamy sytuację w której dwa artykuły są zoptymalizowane pod to samo słowo kluczowe. Efektem tego jest niestabilna lub zaniżona pozycja w wynikach wyszukiwania.
W wynikach SERP, rzadko możemy spotkać się z kilkoma wynikami z jednej domeny. Najgorszy jest fakt, że czasami w wynikach pojawić może się ta słabsza strona, przez co nasza pozycja dla danego słowa kluczowego jest zaniżona, a czasami strony pojawiają się naprzemiennie co przekłada się na niestabilne pozycje.

Opisuj temat dokładnie

Tak jak powiedziałem na samym początku, wyszukiwarki starają się możliwie najtrafniej dopowiedzieć na zapytania użytkowników. Dlatego treści opisujące dane zagadnienie dokładnie dostają premie da tzw. Topical Authority.
Drugim plusem dokładnie opisanych artykułów jest to, że są naturalnie dłuższe, a jak już wiemy dłuższe treści dają przewagę.

About Grzegorz Minior

W godzinach pracy zajmuje się performance marketingiem, poza nimi prowadzę bloga grzegorzminior.pl, praktykuje SEO i SEM, a czas naprawdę wolny spędzam na oglądaniu seriali lub dłubaniu w garażu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *