Od czego zaczyna się współpraca z agencją SEO?

współpraca z agencją seo

Są dwa rodzaje agencji. Te które działają samodzielnie oraz te które angażują klienta w działania i korzystają z jego znajomości branży, produktów, klientów i doświadczenia. Moim skromnym zdaniem druga opcja jest skuteczniejsza. Jednak niezależnie od tego, w którym modelu zdecydujesz się współpracować a agencją, na samym początku  wspólnie musicie ustalić kilka kluczowych kwestii, które omówimy sobie niżej.

Określenie KPI (celu kampanii)

KPI (Key Performance Indicators) to wskaźniki efektywności. Umożliwiają monitorowanie realizacji celów. Precyzyjne określenie celu kampanii ogranicza nieporozumienia pomiędzy agencją, a klientem. Ważne jest precyzyjne określenie oczekiwań klienta i ustalenie adekwatnych celów.

Celem kampanii SEO zazwyczaj jest zwiększenie ruchu lub osiągnięcie określonych pozycji dla kluczowych fraz. Jednak w cale nie musi tak być. Często jako KPI określa się oczekiwany poziom sprzedaży lub leadów sprzedażowych.
W przypadku kampanii wizerunkowych można określić spodziewany zasięg lub ilość polubień danego fan page, czy promowanego posta.
Jest to pierwszy punk, w którym klient, jego wiedza na temat firmy i rynku, na którym działa jest niezbędna. Bez tego kampania może działać, ale szanse na jej pozytywny wynik maleją.

Sprecyzowanie odpowiedniej grupy docelowej

Kiedy wiemy już co jest naszym celem, powinniśmy się zastanowić nad naszą grupą docelową.
Dlaczego odpowiednia grupa odbiorców jest tak ważna? Pozwól, że posłużę się przykładem.

Załóżmy, że sprzedajesz części samochodowe. Jak myślisz jaki % mechaników będzie zainteresowanych Twoją ofertą? 30%, 50%, może więcej. Zastanów się teraz ile % osób byłoby zainteresowanych Twoją ofertą gdybyś dostarczał nietargetowany ruch na swoją stronę. Twoja oferta byłaby przedstawiana nawet osobom, które nie mają samochodu, nie mówiąc o chęci kupna części. Odsetek osób chcących dokonać zakupów będzie dużo niższy.
W praktyce niskiej jakości ruch przekłada się na niepotrzebne koszta i niski zwrot z inwestycji (a czasami jego brak).

Wybór odpowiedniego rodzaju kampanii

Mamy cel i grupę docelową. Teraz musimy znaleźć odpowiednie medium, aby dotrzeć do tej grupy. Zazwyczaj najlepsze efekty daje połączenie kilku kanałów. Dobranie odpowiedniego zestawu przekładają się na optymalizację kosztów. W zależności od specyfiki danej branży różne kanały lepiej lub gorzej radzą sobie z generowaniem sprzedaży. Nasze zadanie polega na znalezieniu najlepszego zestawu dla danej strony.

Planowanie budżetu i przebiegu kampanii

Kolejnym krokiem po wybraniu kanałów komunikacji z Twoimi klientami jest rozdzielenie budżetu na poszczególne działania w czasie.
Niektóre działania przynoszą natychmiastowe efekty, inne przynoszą znacznie lepsze efekty, ale są one odsunięte w czasie. Dobrze rozplanowany budżet uwzględni działania, które pozwolą Ci zarabiać możliwie szybko oraz dadzą możliwość zwiększenia zysków w przyszłości.

Rozpoczęcie prac nad kampanią

Ostatni przystanek. Kiedy mamy już wszystko zaplanowane możemy przejść do działania. Teraz zaczynamy pracę, monitorujemy efekt i staramy się optymalizować nasze działania na podstawie zebranych informacji.

About Grzegorz Minior

W godzinach pracy zajmuje się performance marketingiem, poza nimi prowadzę bloga grzegorzminior.pl, praktykuje SEO i SEM, a czas naprawdę wolny spędzam na oglądaniu seriali lub dłubaniu w garażu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *