Dobieranie fraz kluczowych, wszystko co musisz wiedzieć

słowo kluczowe

Co to jest fraza kluczowa?

Fraza kluczowa to zestaw słów, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę internetową w celu znalezienia interesujących ich informacji, produktów lub usług. W odpowiedzi na każde zapytanie wyszukiwarka stara się udzielić możliwie najtrafniejszej odpowiedzi.

Wyniki wyszukiwań podzielone są na kilka stałych elementów.

  • Wyniki płatne
  • mapy (wyniki lokalne)
  • wyniki organiczne
  • inne

Wynikiem działań SEO jest pojawienie się pozycjonowanej strony w części z wynikami organicznymi. Działania w Google Ads umożliwiają pojawienie się strony w sekcji wyników płatnych. Natomiast wyniki w mapach wymagają założenie profilu w Google Moja firma.

Dlaczego dobór fraz kluczowych jest tak ważny?

Za różnymi frazami kryją się różne intencje użytkowników. Cześć fraz jest wpisywana przez osoby szukające konkretnego produktu, w momencie kiedy są już zdecydowani na jego zakup. Inne frazy są wpisywane rzez osoby szukające kategorii produktów, które rozwiążą ich problem.
Osoby z drugiej grupy zazwyczaj nie mają jeszcze intencji zakupowej. Szukają informacji. Oczywiście warto docierać również do tych osób ponieważ istnieje duża szansa na to, że kiedyś staną się naszymi klientami.
Ważne, aby zdawać sobie sprawę z tego, że nie każda fraza sprzedaje. Podział na frazy sprzedażowe i nie sprzedażowe nie jest jedynym możliwym podziałem.

Jakie rodzaje słów kluczowych rozróżniamy?

Frazy ogólne

Frazy ogólne jak sama nazwa wskazuje są ogólne. Składają się z 1-2 słów. Cechują się wysoką konkurencją, dużą ilością wyszukań oraz bardzo niską konwersją. Pozycjonowanie się na frazy ogólne zazwyczaj nie przynosi wysokich zysków, ale stwarza szansę na efekt uboczny w postaci dodatkowych fraz long tail.

Frazy long tail

Dokładnym przeciwieństwem fraz ogólnych są frazy long tail. Tak zwane frazy długiego ogona składają się z wielu słów, dokładnie precyzują oczekiwania użytkownika. Są wyszukiwane znacznie rzadziej, ale współczynnik konwersji jest dużo wyższy. Należy też wspomnieć o tym, że tego rodzaju frazy są znacznie prostsze do pozycjonowania. W przypadku reklam płatnych (zazwyczaj) są bardziej opłacalne, ze względu na szanse konwersji.

Frazy brandowe

Frazy brandowe to wszystkie hasła zawierające nazwę własną firmy lub marki. W przypadku własnego brandu, odpowiednia optymalizacja tytułów i treści strony powinna wystarczyć. W przypadku brandów sprzedawanych przez nas produktów może być trudniej. Niemniej jednak warto zwrócić szczególną uwagę na te frazy ponieważ mogą reprezentować intencje zakupowe.

Frazy exact-mach

Frazy ściśle dopasowane do np. naszego produktu. Przykład “czarny laptop dell 14 cali“.

Frazy lokalne

Są obowiązkowe w przypadku firm o zasięgu lokalnym. Lokalne słowa kluczowe zawsze zawierają ulicę, miasto lub województwo. W przypadku fraz lokalnych ważne jest, aby walczyć o miejsce nie tylko w wynikach organicznych, ale też w mapach.

Na ile słów kluczowych pozycjonować stronę?

Prawda jest taka, że im więcej tym lepiej. Oczywiście nie zawsze się da. Jeśli prowadzisz lokalną firmę usługową prawdopodobnie będzie Ci zależało na frazach lokalnych. Ilość kombinacji [usługa]+[lokalizacja] jest ograniczona. Jednak w większości przypadków, pozycjonowanie szerokie (na wiele dokładnych słów kluczowych) po prostu działa.
Pozycjonowanie szerokie wymaga większej ilości treści, dlatego warto zastanowić się na założeniem firmowego bloga.

About Grzegorz Minior

W godzinach pracy zajmuje się performance marketingiem, poza nimi prowadzę bloga grzegorzminior.pl, praktykuje SEO i SEM, a czas naprawdę wolny spędzam na oglądaniu seriali lub dłubaniu w garażu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *